Despachos al exterior de panetones crecieron 11.1% sumando US$ 5 millones 431 mil, sobre todo a Chile y EE.UU.

Agencia Peruana de Noticias PRENSAPERU.PE https://www.prensaperu.pe Twitter: @prensaperupe EE.UU. y Chile, que se caracterizan por tener gran presencia de compatriotas en sus territorios, concentraron entre enero y octubre del 2021 el 85.7% (US$ 4 millones 652 mil) del total de las exportaciones peruanas de panetón, informó la Asociación de Exportadores (ADEX), siendo el 92% de los panetones despachados por vía marítima.

Según el Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI) –con data al 2018– el 30.9% de los emigrantes peruanos vive en EE.UU., seguido de Argentina (14.5%), España (14.3%) y Chile (11.2%).

A octubre, los envíos de este producto emblemático de la Navidad alcanzaron los US$ 5 millones 431 mil, cifra que indica un crecimiento de 11.1% respecto al 2020 (US$ 4 millones 889 mil) y de 16.7% en relación al 2019 (US$ 4 millones 652 mil), etapa de prepandemia.

De acuerdo a información del sistema de inteligencia comercial ADEX Data Trade, Perú exportó panetones de 500 gr., 850 gr., 900 gr. y 1 kilo, los tradicionales de pasas y frutas confitadas, con chispas de chocolate, arándanos y también integrales.

DESTINOS
El mercado con mayor demanda fue EE.UU. (US$ 2 millones 474 mil) con un alza de 5% en relación al mismo periodo del 2020 (US$ 2 millones 346 mil) y con una variación negativa de -8% frente al 2019 (US$ 2 millones 688 mil).

Segundo en el ranking se ubicó Chile (US$ 2 millones 177 mil), con un importante incremento de 68% en comparación al 2020 (US$ 1 millón 297 mil) y 277% respecto al 2019 (US$ 578 mil 032).

Otros destinos a donde se despacharon los panetones fueron Japón (US$ 239 mil 145), Bélgica (US$ 172 mil 720), Países Bajos (US$ 94 mil 512), Canadá (US$ 76 mil 716), Ecuador (47 mil 648), Puerto Rico (US$ 32 mil 871), España (US$ 27 mil 816) y Panamá (US$ 25 mil 036), entre otros.

A octubre de este año se retomaron los envíos a Guatemala, Reino Unido, Santa Lucía, Suiza, Cuba y Singapur; sin embargo, se dejó de exportar a otros como Costa Rica, Nicaragua y Honduras.

La región Lima (US$ 3 millones 906 mil) fue desde donde más se despachó este producto nostálgico, seguido del Callao (US$ 1 millón 226 mil). Otras fueron Tacna (US$ 290 mil 256) y La Libertad (US$ 7 mil 774).

Las principales empresas fueron Compañía Nacional de Chocolates del Perú S.A., Nestle Perú S.A., Gloria S.A., Gelafrut S.R.L., Food Traditional S.A.C., Corporación Gerónimo S.A.C., Marilia Distribuciones E.I.R.L., Alicorp S.A.A., Panificadora Bimbo del Perú S.A. y JM Importadora Exportadora y Servicios S.A.C.

Fuente: Agencia Peruana de Noticias PRENSAPERU.PE https://www.prensaperu.pe Twitter: @prensaperupe

English translation
Panetones shipments abroad grew 11.1%, totaling US $ 5 million 431 thousand, especially to Chile and the United States.

Peruvian News Agency PRENSAPERU.PE https://www.prensaperu.pe Twitter: @prensaperupe The United States and Chile, which are characterized by having a large presence of compatriots in their territories, concentrated 85.7% between January and October 2021 (US $ 4 million 652 thousand) of the total Peruvian exports of panettone, reported the Association of Exporters (ADEX), with 92% of the panettones dispatched by sea.

According to the National Institute of Statistics and Informatics (INEI) –with data to 2018– 30.9% of Peruvian emigrants live in the US, followed by Argentina (14.5%), Spain (14.3%) and Chile (11.2%) .

As of October, shipments of this emblematic Christmas product reached US $ 5 million 431 thousand, a figure that indicates a growth of 11.1% compared to 2020 (US $ 4 million 889 thousand) and of 16.7% compared to 2019 (US $ 4 million 652 thousand), prepandemic stage.

According to information from the commercial intelligence system ADEX Data Trade, Peru exported panettones of 500 gr., 850 gr., 900 gr. and 1 kilo, the traditional ones of raisins and candied fruits, with chocolate chips, blueberries and also whole grains.

DESTINATIONS
The market with the highest demand was the US (US $ 2 million 474 thousand) with an increase of 5% in relation to the same period of 2020 (US $ 2 million 346 thousand) and with a negative variation of -8% compared to the 2019 (US $ 2 million 688 thousand).

Second in the ranking was Chile (US $ 2,177,000), with a significant increase of 68% compared to 2020 (US $ 1,297,000) and 277% compared to 2019 (US $ 578,032).

Other destinations where the panettone were shipped were Japan (US $ 239,145), Belgium (US $ 172,720), the Netherlands (US $ 94,512), Canada (US $ 76,716), Ecuador (47 thousand 648), Puerto Rico (US $ 32,871), Spain (US $ 27,816) and Panama (US $ 25,036), among others.

As of October of this year, shipments to Guatemala, the United Kingdom, Saint Lucia, Switzerland, Cuba and Singapore were resumed; however, it stopped exporting to others such as Costa Rica, Nicaragua and Honduras.

The Lima region (US $ 3 million 906 thousand) was from where this nostalgic product was most shipped, followed by Callao (US $ 1 million 226 thousand). Others were Tacna (US $ 290,256) and La Libertad (US $ 7,774).

The main companies were Compañía Nacional de Chocolates del Perú S.A., Nestle Perú S.A., Gloria S.A., Gelafrut S.R.L., Food Traditional S.A.C., Corporación Gerónimo S.A.C., Marilia Distribuciones E.I.R.L., Alicorp S.A.A., Panificadora Bimbo del Perú S.A. and JM Importadora Exportadora y Servicios S.A.C.

Source: Peruvian News Agency PRENSAPERU.PE https://www.prensaperu.pe Twitter: @prensaperupe

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